اخبار بین المللی, سلول درمانی, طب ترمیمی اخبار بین الملل
شماره: 22348
1395/07/24 - 09:00
استفاده از سلول های بنیادی برای بیماران مبتلا به سندرم میلودیسپلازی

بیماران می توانند با ثبت نام در یک برنامه ملی مغز استخوان به راحتی بعد از انجام تست های لازم، یک اهداکننده مناسب سلول های بنیادی را پیدا کرده و از مزایای سلول درمانی بهره مند شوند.

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، با ثبت نام در این برنامه، در صورت پیدا شدن یک اهدا کننده بالقوه که برای فرد مناسب باشد، از طرف برنامه با آن ها تماس گرفته خواهد شد. در صورت این که مطابق بودن گیرنده و اهدا کننده تایید شود، سلول های بنیادی از طریق یک روش ساده جداسازی می شوند، در این روش خون از یک بازوی فرد با استفاده از سوزن گرفته می شود و با گذر از طریق یک ماشین، سلول های بنیادی آن جدا شده و خون مجددا به بازوی فرد بازگردانده می شود.

سندرم های میلودیسپلازی(MDS) گروهی از بیماری هایی هستند که مغز استخوان و خون را تحت تاثیر قرار می دهند. برخی از انواع سندرم های میلودیسپلازی ملایم بوده و به راحتی مدیریت می شوند و این در حالی است که برخی دیگر شدید و تهدید کننده حیات هستند. در برخی موارد میلودیسپلازی های ملایم تبدیل به لوکمیاهای شدید و سریع الرشد به نام لوکمیای میلوژن حاد می شوند و پیوند سلول های بنیادی تنها گزینه درمانی برای این بیماری ها است. در این حالت، بیماران تحت دوز بالای شیمی درمانی یا اشعه تابی کل بدن قرار می گیرند تا سلول های غیر طبیعی مغز استخوان کشته شوند و بدین ترتیب بعد از سلول درمانی بیماران سلول های بنیادی خون ساز جدیدی را از یک اهدا کننده مطابق دریافت می کنند.

پایان مطلب/  

©2013 Royan Corporation. All Rights Reserved